úterý 5. května 2015

Líné radosti

"Život nestrpí žádné odklady, když si můžete užít radosti, neměli byste váhat." Samuel Johnson

Po dlouhé době jsem dětem domluvila "tetu na hlídání" a odjela jsem do práce. Hodinku jsem si vyčlenila také sama na sebe, zašla jsem si do oblíbené čajovny a chystala jsem se psát článek do časopisu. Nakonec jsem se však hezky roztančila (spíš vnitřně, jak to dovolovalo sezení v čajovně) na písničky od Manuchao a začetla se do knížky Toma Hodgkinsona Kniha líných radostí.


A jelikož Tom je můj oblíbenec (zažila jsem ho i osobně na konferenci Aktivní rodičovství) a jeho sérii knih o Lenosti mám v knihovně, i tato se mi moc líbila. Sdílím s vámi jeho tipy pro levné a kdykoliv proveditelné líné radosti. Mnoho přímořských států umí línou radost skvěle praktikovat. My však máme často pocit ztraceného času, lelkování, své nedostatečnosti, pokud si dovolíme "vypnout". Na mě však mají tyto líné každodenní radosti blahodárný vliv a hodlám se jim věnovat čím dál víc. Nechte se zlákat i vy..

"Rozkošnictví bez příčiny je možné vnímat jako akt vzdoru, cosi jako koření života."


Tipy od Toma:

župan - ideální uniforma lenochů
koupel - ideálně dopoledne, kdy by relaxaci ve vaně nikdo nečekal
kojení - hodiny a hodiny jen sedět, mazlit se s miminkem a zadávat úkoly všem okolo z křesla
koukání z okna - na zeleň, na jarní pupeny, na hezké závěsy sousedů...jen koukat a vypnout...
hnětení těsta - při pečení chleba nebo buchty
lezení po stromech
siesta přes den - odpolední spánek je dokonalou relaxací, dovolme si ji.
vaření čaje - do oblíbeného velkého hrnku, rituálně si přivonět k čaji, vše pomalu a vědomě připravovat a pak si užít posezení v pohodlném křesle pod dekou
bublinková folie - znáte tu dětskou radost z praskání bublinek? proč si je nepraskat i v dospělosti?
moknutí v dešti - v létě, ale i v chladných dnech..a pak přijít do tepla a zabalit se do deky..
tanec - ne žádné choreografie, ale spontánní pohyb na příjemnu hudbu
žmoulání stébla trávy
koukání v noci na hvězdy
"nerušit" - napsat si cedulku na dveře, vypnout telefon i počítač a praktikovat cokoliv z výše uvedeného
ranní sex - znáte lepší přivítání do nového dne?

A přidávám pár mých tipů:
zavřít oči a poslouchat ptáky - kdekoliv a kdykoliv...
hladit se dlouhé minuty - jen tak ležet na posteli a hladit si ruce, nohy, obličej...jemně jako peříčko
koukat do ohně
nechat si dětmi česat vlasy

Jaké jsou vaše tipy pro lenošné radosti? Jaké máte koření života, které vaše dny naplňují radostí?
 
 
Autor textu: Lucie Harnošová
 
Doporučujeme ještě přečíst:
Mít sebe na prvním místě
Udržujte rovnováhu v osobním i rodinném životě
Rodinná masáž jako sbližující rituál

Žádné komentáře:

Okomentovat