středa 28. října 2015

Výchova Nevýchovou – série postřehů konkrétních maminek 2. díl

Poprosili jsme maminky, které si prošly úvodními lekcemi programů Zážitková Nevýchova nebo Nevýchova nová edice pro děti 0-3, aby nám zprostředkovaly svoje konkrétní dojmy a postřehy.

Zpočátku důslednost, později domluva jako po másle

Anna Frantíková

Mám tři děti, 9, 7 a jeden rok. Zkoušky z psychologie, pedagogiky, léta práce s dětmi, načteno mnoho knih o výchově. K Výchově Nevýchovou jsem přistupovala tak, že uvidím, zda se vůbec něco dozvím ;-).

Začátek kurzu, a tam já zatím jsem, pojednává o základech partnerského rodičovství. Přiznávám se, že pro mě je ten rozjezd takový pomalý, ale pro rodiče, kteří do takového myšlení teprve pronikají, je rychlost průpravy, myslím, adekvátní.

Vzhledem k tomu, že s kurzem začínám, můžu napsat zatím jen pár postřehů. Třeba jsem si uvědomila, že si dám práci s něčím, co pak nevyužiji. Někdy vím, co a jak mám dělat, ale z únavy nebo lenosti volím pohodlnější řešení. Typickým příkladem jsou dohody. Můžu jich využívat více, než doposud a hlavně dbát na to, aby se dodržely. Stává se mi, že s dětmi vymyslím nějaké řešení ke společné spokojenosti, ale pak z nějakého důvodu netrvám na jeho dodržení. Nebo jeho porušení snadno přejdu. Uvědomila jsem si, že je to fakt škoda. Když člověk slyší opakovaně nějaký postup, zažije si ho a už mu pak nepřijde dotažení dohod jako náročné. Důslednost vnímám jako důležitou a nechci na ni zapomínat. Takže děkuji za připomenutí!

Když jsem začala brát ohled také na vlastní pocity, ulevilo se mi

Martina Nováková

Do sledování série videí Nevýchovy jsem se nepustila jako rodič nepolíbený různými „alternativními“ způsoby přístupu k dětem. Četla jsem Jiřinu Prekopovou, Naomi Aldort, knihu Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, znám principy Respektovat a být respektován. I přesto se stále s naší čtyřletou dcerou občas dostáváme do situací, kdy není jednoduché s ní vyjít a zvládnout komunikaci bez křiku a rozčilování. Na stránkách Nevýchovy mě zaujaly rodičovské ohlasy, které popisovaly převratné změny v jejich vztahu s dětmi typu: „přestala jsem křičet svoje děti“ či „Nevýchova nám zcela změnila život.“ Jak to, že když jsem přečetla všechny ty chytré knihy, stále se občas dopálím do běla a křičím a nevím, jak jinak? Ale co nového se ještě z Nevýchovy mohu dozvědět, poté co jsem přečetla všechny ty chytré knihy?

Dosud se mi podařilo shlédnout tři videa zaměřená na téma zodpovědnosti, vyjadřování potřeb a pocitů a na téma hranic. Na téma hranic jsem byla hodně zvědavá, protože vím, že je to dlouhodobě téma, které mezi sebou s dcerou řešíme. Moc mě zaujalo Katčino vymezení hranic jako rodičovského sebevědomí - toho, že vím (jako rodič), co chci a na základě toho se domluvím s dítětem. Osobně mám tendenci do nekonečna přemítat, jak nějakou situaci s dcerou řešit, jak to nastavit, aby to fungovalo, pochybami o tom, zda to bude nebo nebude to pravé... Sama. Případně s partnerem či s kamarádkami. 

Při sledování Nevýchovy jsem si uvědomila, že když to začnu víc řešit s dcerou, ušetřím spoustu času a energie, kterou mi odčerpává věčné přemýšlení, jak by to mohlo být, a navíc to bude i mnohem lépe fungovat. Ne že bych to dřív vůbec nedělala, ale Nevýchova mi dala větší podporu k tomu, abych verbalizovala svoje pocity, potřeby a dala dceři víc prostoru. A to je úlevné. Hlavně polevuje pocit, že je to všechno na mně, že to musím já nějak vymyslet a já za to můžu, když to nefunguje. Přijde mi, že můžeme mnohem víc zkoušet různá pravidla a řešení a když nebudou fungovat, tak je zkusit nastavit jinak.

Hodně inspirující mi přišla také myšlenka z druhé části série o vyjadřování potřeb a pocitů, že starat se o sebe je velmi důležitá věc, kterou dítě můžu naučit. Ulevilo mi to například v situaci, kdy si se mnou chce dcera hrát a mně se nechce. Dost často jsem se přemáhala, ale vlastně jsem cítila, že to není k ničemu, protože dcera přece musí cítit, že mě to nebaví nebo se na to nesoustředím, prostě si to neužívám. A tak si v téhle situaci teď mnohem víc dopřávám naslouchat tomu, zda se mi chce, nebo nechce dělat to, oč mě dcera žádá, a buď jí říct, že bych teď potřebovala dělat nějakou jinou činnost, anebo navrhnout, že si budeme hrát s něčím jiným než s třeba s legem.

I když pro mě nejsou myšlenky z Nevýchovy zcela nové, přijde mi užitečné videa sledovat a těším se, až najdu čas na další tři.

Vyzkoušejte si Nevýchovu hned!
Zaujaly vás zkušenosti maminek a chcete si také Nevýchovu vyzkoušet? Začněte Rychlokurzem zdarma nebo se podívejte na videa Nevýchova TV
Pokud chcete svým dětem porozumět co nejvíce, doporučujeme vám absolvovat celý kurz Výchova Nevýchovou nebo Výchova Nevýchovou edice pro děti 0-3.

Doporučujeme ještě přečíst:
Výchova Nevýchovou - série postřehů konkrétních maminek 1. díl

Žádné komentáře:

Okomentovat