„Jakmile jsem začala vychovávat své děti, pátrala jsem po informacích, jak to dělat co nejlépe. Obecně u současných rodičů pozoruji, jak cítí, že autoritativní výchova není to pravé. Ale protože jsme tak vyrůstali, víme, že to chceme dělat jinak, ale nevíme přesně jak, neboť to nemáme z dětství zažité. Proto se o výchovných přístupech tolik mluví a píše. V rámci Aktivního vědomého rodičovství vytváříme spolu s dětmi něco NOVÉHO,“ popisovala maminka tří dětí.
Od studentů do školky
I když začínala jako středoškolská učitelka, nyní se věnuje hlavně předškolákům.Vlastní recept na spokojený rodinný život paní Martina pilovala během let, kdy navštěvovala řadu kurzů a seminářů zaměřených na osobní rozvoj. „Nejbáječnější učitelkou pro mě je Jiřinka Prekopová, která naplno žije praktickou psychologii z reálného všedního života,“ ocenila lektorka.Právě Škola lásky v rodině podle Prekopové, která nabízí systém srozumitelných pravidel, jak do vztahů vrátit ztracenou pohodu, je základem projektu Studio šťastných dětí, který Martina Hanáčková odstartovala v roce 2011. Práce s dětmi a rodiči jí dává naději, že svět bude v budoucnu lepší a bezpečnější místo.
„Máme prostě na vybranou, na jaké ,vlně' žijeme. Lidé si stále více uvědomují, že emoce jsou důležitou součástí života a že je dobré zacházet s nimi vědomě místo nahodile, či ze zvyku,“ vysvětluje Martina. Děti jsou v tomto ohledu jako čistý papír. Črty a tahy vytvořené dospělými se v nich ukládají a ovlivňují celý jejich následující život. Pokud se naučí, jak dobře zvládat svoje emoce, má to obrovský přínos i pro jejich okolí.
Puberta s klidem
Práce s dítětem zejména v období prvního vzdoru mezi druhým a třetím rokem se rodičům mnohonásobně vrátí už v období dospívání. „Dítě bude mít vytvořený návyk, že se ve vypjatých situacích věci dají vyřešit, a ne, že se mlátí dveřmi a utíká z rozhovoru,“ ilustrovala Martina, která mimo jiné pomáhá zklidňovat hyperaktivní kvítka, sourozenecké neshody i projevy dětské agresivity.Rodiče se na ni často obrací ve chvílích, kdy si nejsou s něčím ve výchově jisti. Stává se také, že si uvědomí vlastní obtíže se zvládáním emocí a hledají s ní cestu ke zlepšení. Nezřídka Martina pomáhá nastavit výchovu v rodině s více dětmi z různých manželství. Jejím cílem je nacházet pro konfliktní situace taková řešení, aby rodinu opět naplnila radost a vitalita.
„Velmi mě těší, když vidím tak velký zájem o aktivní a vědomé rodičovství. Děti vnímavých rodičů jsou většinou již odmala velké osobnosti. Na autoritativní přístup reagují tak, že vám to okamžitě vrátí. Vědomé a laskavé rodičovství totiž vede také k tomu, že jsem ohleduplný i sám k sobě a jisté věci si nenechám líbit,“ upozornila Martina.
Konec vyšlapaných cest
Momentálně se stará zejména o své „čtvrté“ dítě, projekt Studio šťastných dětí. Jeho prostřednictvím oslovuje mladé lidi a inspiruje je, aby se nebáli sejít z vyšlapaných cest. Vychovávat jde i laskavě a s radostí a výsledky jsou báječné. Hlavní je ale mít chuť něco změnit a ne jen sedět a stěžovat si. A jaké novinky Martina připravuje? „Je jich mnoho. Ale zatím jsou ,v bříškuʼ, ještě nedostaly oficiální jméno,“ naznačila lektorka s šibalským úsměvem. Zájemce o Aktivní vědomé rodičovství zve na své kurzy v Praze a v Jičíně, které pořádá ve spolupráci s Bránou k dětem.
Martina Hanáčková (42)
- žije v Jičíně
- maminka tří dětí
- vystudovala Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně a poté pracovala pět let ve školství
- absolvovala řadu kurzů a seminářů zaměřených na osobní rozvoj
- lektorka Školy lásky v rodině PhDr. Jiřinky Prekopové a poradkyně pro vedení rodiny a výchovu dětí
- od roku 2011 se věnuje projektu Studio šťastných dětí (www.studiostastnychdeti.cz)
- od roku 2013 intenzivně spolupracuje s Bránou k dětem
- záliby a koníčky: děti, rodina, zahrada a zvířata, novinky v oblasti osobního rozvoje
Náš tip:
V Jičíně a v Praze můžete navštívit kurzy Škola lásky v rodině; Indigové děti, děti Nové doby nebo Období prvního vzdoru.
Článek byl publikován v magazínu Nákup všemi smysly číslo 5.
Autor textu: Zuzana Klementová
Doporučujeme ještě přečíst:
Předat dětem vše, co v sobě mám
VÝCHOVA NEVÝCHOVOU aneb Jde to i bez křiku a výčitek
Maminko, já nemůžu být chlapeček!
Žádné komentáře:
Okomentovat