středa 30. září 2015

Osm let Brány – od regálku k Radosti s dětmi

Víte, jak vypadal prazárodek Brány k dětem? Byl to jeden regál s ekologickými plenami v prodejně zdravé výživy v Brně na Orlí. Dnes, když Brána slaví své osmé narozeniny, má 5 poboček a v jejím sortimentu najdete více než 10 000 produktů – od látkových plen, přes nosítka a šátky po zdravé potraviny. A jak už to bývá, za vším hledejte ženu. V tomto případě jich je dokonce několik.

„Moje maminka otevřela v roce 2001 první zdravou výživu v Brně a díky ní vím, jak důležitá je kvalitní strava pro lidské zdraví. Když jsem v roce 2006 otěhotněla, řekla jsem si, že zaměřit se pouze na jídlo nestačí. Proto jsem na internetu začala pro své miminko hledat jednorázové ekologické plenky. A v jedné diskusi jsem zjistila, že existují i moderní látkové pleny, což mě zaujalo. První jsem si ale musela objednat ze zahraničí,“ popisuje prvopočátky Brány k dětem její zakladatelka a majitelka Lucie Harnošová.
Lucie Harnošová v brněnské Bráně k dětem.
Začalo to přednáškou
Její prvorozená dcera Emily postupně otestovala kvalitu mnoha typů látkových plenek, a tak mimoděk vznikl základ sortimentu budoucího obchůdku. Mezitím se kupička ekologických plen krčila v jednom regále v prodejně její babičky. Protože se ale rodiče stále častěji ptali, jak se takové plínky používají a v čem jsou lepší, rozhodla se Lucie Harnošová v roce 2007 uspořádat první přednášku týkající se látkových plen. Emily tehdy bylo pět měsíců.

„Přednáška měla velký úspěch. Maminky byly nadšené, že si plenky mohou osahat, což jim na internetových obchodech chybělo,“ vzpomíná Lucie na své první veřejné vystoupení věnované moderním látkovým plenám. Když se pak v areálu kláštera Voršilek v Josefské ulici, jen kousek od prodejny zdravé výživy její matky, uvolnila prodejna, rozhodla se, že uzrál čas rodičům kromě přednášek nabídnout i obchod, kde si mohou zboží, které je zajímá, důkladně prohlédnout a případně se i poradit s proškoleným personálem.
Za pultem s dcerou
Začátky ale rozhodně nebyly jednoduché. „Otevřeli jsme v listopadu 2007. Kombinovala jsem rodičovství s prací. Přes den jsem prodávala a naskladňovala s Emily uvázanou v šátku a po nocích vkládala zboží do e-shopu. Manžel z toho ze začátku vůbec nebyl nadšený. Jsem vděčná rodičům, že mě v té době podpořili,“ přibližuje Lucie nelehký rozjezd svého podnikání.

Útulný krámek ve dvorním traktu kláštera brzy začaly navštěvovat nejen její kamarádky, ale i další maminky, které se o něm doslechly a které zajímalo nejen zdravé přebalování, ale i nošení dětí, moderní přístupy k rodičovství či dámská ekohygiena. Proto k chodu Brány už od prvopočátků patří i pravidelné přednášky nejen na tato témata.
Z původní brněnské prodejny.
Expanze do Prahy
Další „ženou“, která vstoupila do historie Brány, byla v roce 2008 druhá dcerka Lucie Harnošové Kayla. „První porod, který jsem zažila v porodnici, byl strašný. Sice jsem měla naplánované, že Emily budu nosit v šátku a bezplenkovat, ale nakonec jsem podlehla radám, což skončilo tak, že jsem celá vyděšená zírala na monitor dechu a bála se jí i dotknout. Spravilo se to až po dlouhých třech týdnech díky bezplenkové komunikační metodě. Proto jsem se rozhodla Kaylu porodit doma, byl to nádherný zážitek,“ shrnula Lucie období, které výrazně ovlivnilo ji i zaměření jejího obchodu.

Skloubit podnikání s péčí o dvě malé děti se jí podařilo díky manželovi, který šel na mateřskou dovolenou. Hodilo se to i vzhledem k tomu, že následující rok (2009) byl pro Bránu opravdu náročný. Poprvé se zapojila do Týdne opravdových plen, rozjel se projekt Představujeme látkové pleny lékařům, konala se první konference Aktivní rodičovství a otevřela se druhá prodejna - v Praze v ulici  Náplavní.
Původní pražská prodejna. 
Už žádná „alternativa“
V následujících letech se Lucie zaměřila zejména na komunikaci se svými zákazníky. Pomáhal jí v tom i specialista na brand Jiří Kopal, se kterým začala spolupracovat v roce 2012. Příjemně prokoukl zejména web Brány a vznikla originální grafika, která dnes spojuje všechny materiály Brány. „Tehdy jsme se také začali vědomě hlásit k tomu, že nenabízíme alternativu, ale moderní a svěží přístup k rodičovství, který je vhodný pro všechny,“ přidává Lucie další důležitý bod.

Opravdu hektickým obdobím byl rok 2013. Tehdy se brněnská prodejna, jejíž sortiment už úplně zahltil stísněné prostory za klášterním dvorem, přestěhovala do svého nynějšího působiště hned vedle prodejny Brána ke zdraví v Orlí ulici. „Hodně jsme přemýšleli, jestli takovou změnu udělat, ale bylo nám jasné, že musíme být víc vidět a že potřebujeme větší prostory. Třeba e-shop tehdy sídlil v jediné malé místnosti bez oken,“ ilustruje Lucie tehdejší stísněné podmínky.
Původní brněnská prodejna.
Z kláštera do kláštera
Shodou okolností se prodejna přestěhovala opět do kláštera, tentokrát minoritského, což připomínají zejména krásné fresky na jejím stropě. Aby se rodiče s dětmi v tomto důstojném prostoru cítili co nejlépe, barvy, materiály i tvary použité při vybavení prodejny vycházejí z principů feng šuej. „V témže roce se Brána zároveň rozrostla o pobočky v Jičíně a Damníkově a představili jsme i e-booky věnované kontaktnímu rodičovství,“ pokračuje Lucie ve výčtu všeho, co se za rok 2013 stihlo.

A aby toho nebylo málo, v témže roce se narodily i další dva projekty – brněnský Creative space, který sloužil jako místo pro vzdělávací a volnočasové aktivity, a pražský Červený stan nabízející ženám bezpečné zázemí během menstruace. Creative space v bývalém působišti Brány na Josefské se vloni proměnil v útulnou čajovnu Mezi stromy. Červený stan poněkud předběhl svou dobu. I když jsou podobná útočiště v zahraničí běžná, v Česku je představa, že žena využije „své dny“ k osobnímu růstu, stále ještě dost exotická. Proto byl tento projekt pozastaven a čeká na vhodnou příležitost ke svému obnovení.
Současná brněnská prodejna.
Magazín, dobrůtky i on-line kurzy
Vloni v květnu se nejen zákazníci Brány mohly poprvé začíst do magazínu Nákup všemi smysly, který představuje zajímavé projekty a osobnosti souznící s filosofií společnosti. A v červnu do seznamu poboček přibyla první zahraniční prodejna – slovenské Košice. Letošní rok pro Bránu začal vskutku husarským kouskem. „V únoru jsme ve zkušebním provozu otevřeli zdravou výživu Brána ke zdraví v Praze. Shodou náhod se nám podařilo získat prostory hned vedle Brány k dětem, takže v Brně i v Praze jsou obě prodejny pohromadě,“ líčí Lucie.

Letošní novinkou je i Lokál Brána Market představující v prostorách prodejen místní šikovné výrobce a anglický e-shop určený zejména cizincům žijícím v tuzemsku. Rýsují se také projekty zaměřené na zákazníky ze zahraničí. Pro české rodiče Lucie Harnošová letos připravila jedno opravdu velké překvapení. Je jím on-line vzdělávací program Radost s dětmi, který formou webinářů nabízí nejoblíbenější kurzy pořádané v Bráně k dětem a přidává řadu zajímavých bonusů.

Je určený rodičům, kteří nemají možnost přijít na kurzy do některé z poboček. Program se zaměřuje zejména na přípravu k porodu, péči o miminko, nošení dětí v šátcích, období prvního vzdoru a kontaktní rodičovství. I on je založený na poselství, které Lucie vnímá jako klíčové pro svůj život i podnikání - šťastné mají být nejen děti, ale i jejich rodiče, a všechno podstatné o výchově už dávno víme. Stačí se jen naučit naslouchat svému srdci.
Starý a nový web Brány k dětem.
Autor textu: Zuzana Klementová

Doporučujeme ještě přečíst:

Žádné komentáře:

Okomentovat