Byla
jsem oslovena Bránou k dětem, abych vedla výtvarnou dílnu pro
děti a rodiče v rámci oslav 8. výročí prodejny. Protože jsem
měla zcela volnou ruku, pojala jsem to trochu netradičně. Chtěla
jsem rodičům i dětem dopřát možnost zažít spolu legraci,
blízkost, netradiční komunikaci a pohodové tvoření ve dvojici,
kde nejde ani tak o výsledek, ale o to být spolu "tady a teď"
trochu jinak, než jsme zvyklí za běžného provozu.
Fixový
experiment
V
hlavě se mi zrodil nápad na použití výtvarné (arteterapeutické)
techniky - kresby ve dvojici na společný papír. Ale čím?
Pastelky? Pastely? Fixy? Nakonec vyhrály fixy. Jejich tvar a pestrá
barevná škála mě inspirovali k řadě motivačních her, které
předcházeli samotnému kreslení ve dvojici.
Ještě
pár minut před samotným začátkem akce jsem byla docela nervózní.
Měla jsem obavy, zda účastníky uspokojím “pouhým” kreslením
fixami. Zda nebudou očekávat nějaký výrobek na “úrovni”.
Naštěstí se už nedalo nic dělat. Měla jsem s sebou jen fixy a
papíry… Tak jsem to nechala plynout.
Pohlceni
procesem aneb barvy nás vedou samy
Na
úvod jsem rodičům i dětem zdůraznila, že nejde o výsledek, ale
o proces. Rodiče pracují stejně jako děti tzn. účastní se
všech aktivit sami za sebe. V případě, že dítě pracovat
nechce, stydí se, tak nenaléháme a dáme mu prostor, aby se
zapojilo, až bude chtít. Rodič v tomto případě pracuje sám a
je mu inspirací.
Začali
jsme seznamováním pomocí barevných fixek. Každý vytáhl jednu
barvu, která se mu v tom okamžiku právě líbila a spojil ji se
svým jménem. Například: Modrá Radka. Po úvodním kolečku jsme
hledali v našem okolí předmět stejné barvy jako je naše fixa.
Následovalo skládání obrázku z fixek a třídění podle barev.
Po
té, co jsme se fixami důkladně seznámili, pustili jsme se do
samotného kreslení ve dvojici. Dvojice (případně trojice - rodič
se dvěma dětmi) si sedly ke stolečku, kde byl připravený papír.
Každý si mohl vybrat pět fixek - pět barev, kterými bude
kreslit.
Úkol
zněl následovně: Nejde o “krásný výsledek - krásný obraz”.
Jde o hru a experiment. Jak fixy kreslí? Pomalu? Rychle? Dokážou
čmárat? Dokážou se honit? Narazí do sebe nebo si vyhnout?….
Po instrukcích následovalo radostné a soustředěné tvoření,
které trvalo asi 15 minut.
Papír
otevírá životní témata
Tato
technika je na jednu stranu jednoduchá, hravá a spontánní, na
druhou stranu otevírá v účastnících nejrůznější témata.
Máme na papíře všichni dost místa? Kreslíme “spolu” nebo
každý zvlášť? Vím, co dělat? Dokážu spontánně reagovat?
Umím se uvolnit a neřešit nejistý výsledek? Mám svobodu v tom,
co kreslím nebo mi někdo říká, co mám dělat?
Všechna tato témata a ještě mnohá další jsou přítomna. To, co se děje na papíře, možná známe v nějaké obměně ze svého reálného života. A nejde o to, že něco je dobře či špatně. Každý to máme nějak a hodí se vědět, jak. Čím více se totiž známe, tím lépe se orientujeme ve svém chování. A tato technika nám umožňuje nahlédnout, jak to máme v komunikaci a interakci se svým dítětem.
Všechna tato témata a ještě mnohá další jsou přítomna. To, co se děje na papíře, možná známe v nějaké obměně ze svého reálného života. A nejde o to, že něco je dobře či špatně. Každý to máme nějak a hodí se vědět, jak. Čím více se totiž známe, tím lépe se orientujeme ve svém chování. A tato technika nám umožňuje nahlédnout, jak to máme v komunikaci a interakci se svým dítětem.
Zajímavá
zjištění
Celou
dílnu jsme ukončili závěrečnou reflexí. Nejprve rodiče a děti
přikládali fixy k různým “smajlíkům” podle toho, jak se jim
dílna líbila. Rodiče jsem pak vyzvala k písemnému shrnutí. To
je důležité pro lepší uvědomění a pojmenování věcí, které
se právě odehrály. A také pro mě, abych měla zpětnou vazbu pro
svou práci. Zde vám pro ochutnávku nabízím některé z nich.
-
Díky, zajímavé a inspirativní, velmi osvobozující. Ráda budu s holkama takto doma tvořit čmáranice jednoduchá a fakt parádní aktivita…
-
Dcera chtěla, abych ji při společném tvoření hodně vedla (dobrá reflexe pro mě, zřejmě ji moc řídím)...
-
Překvapilo mě, jak je najednou těžké samostatně zaplnit prostor určený pro malování - obvykle doma malujeme společně a probíhá tam “boj o místo”.
-
Umění a schopnost rychle improvizovat, reagovat, přepnout.
-
Celé tvoření se mi moc líbilo. Krásné zapojení rodiče a dítěte do společné hry s barvami. Malování jsme si užila tím, že zadání nepřikazovalo malovat přímo daný úkol, prostě bezprostřední uvolněné malování. Děkujeme.
A
jaký jsem měla pocit z celkového vyznění já sama? Přijetí
této techniky účastníky mě velmi povzbudilo. Mé obavy, zda
pouhé “kreslení” je dostačující, se rozplynuly. Ráda bych
někdy dílnu zopakovala s malou obměnou. V úvodní motivační
části bych se více soustředila na naladění a hry ve dvojici,
které by vedly k ještě uvolněnější a hlubší společné
výtvarné práci.
Velký
dík patří Katce Petrošové z Čajovny Mezi stromy, která mi
pomohla s přípravou zázemí a byla mi k dispozici v průběhu
akce.
MŮJ
TIP
Pokud
vás článek inspiroval, neváhejte a vyzkoušejte si společné
kreslení doma. Můžete zkusit ještě jednu techniku. Jeden kreslí
(spíše jednoduché tvary a obrazce) a druhý po něm vše na svůj
vlastní papír opakuje. Vzniknou tak dva obrázky se stejným
tématem, ale úplně jiným rukopisem. Pak si role vystřídáte.
Pokud
vás zajímá, jak s dětmi doma tvořit a hledáte inspiraci, můžete
navštívit některou s interaktivních přednášek na toto téma v
Bráně k dětem v
Brně nebo v Praze.
Radka Rubešová |
Radka
Rubešová
- výtvarná
pedagožka, lektorka a arteterapeutka.
- spoluautorka
publikací Hravé tvoření pro malá stvoření, Nápady
pro rodičovskou dovolenou
a Výchova
prožitkem.
- baví mě práce s výtvarným
materiálem, experimenty a vytváření nových technik a postupů. - jsem spoluautorkou několika knih o tvoření s dětmi. Miluji
improvizaci a práci s přítomným okamžikem, kdy se nechávám
nést aktuální situací s důvěrou v sebe, své znalosti a
zkušenosti na tomto poli. Ráda v lidech probouzím jejich skrytý
tvořivý potenciál. Učím vnímat souvislosti, kterak to “co“
a “jak” tvořím v rámci výtvarného díla souvisí s reálným
životem.
- mám podporujícího muže a tři děti.
Ráda šiju, tancuju a učím se nové věci.
Autor textu: Radka Rubešová
Doporučujeme ještě přečíst:
Plastové hračky doma nemáme
Razítkuje celá rodina
V hlavní roli hračky
Doporučujeme ještě přečíst:
Plastové hračky doma nemáme
Razítkuje celá rodina
V hlavní roli hračky
Žádné komentáře:
Okomentovat