neděle 6. prosince 2015

Vánoce „nazeleno“ aneb Šiřte to dobré

Asi kolem sebe také slýcháte stesky, jak se nejkrásnější svátky roku změnily ve vyčerpávající konzumní smršť. A že to dříve bývalo lepší. Méně dárků, ale zato víc klidu a býval i sníh, dokonce celé závěje sněhu…. Lamentuje kde kdo, ale málokdo se nenechá strhnout, když všichni na poslední chvíli vymetají obchoďáky a vůbec dělají všechno pro to, aby za pár let sněžilo leda v Himalájích.
Na letošní Vánoce jsem se začala připravovat už v říjnu. Seznam dárků a úkolů, který jsem si přidala do diáře, lehce připomínal bojový plán. Už žádné zbytečnosti, udělátka a ozdoby, z nichž většina skončí coby lapač prachu nebo rovnou v popelnici. Letos se budou nadělovat samé užitečné věci s titulem eko. I heslo akce jsem zvolila jednoduše-úderné: Zelené a praktické.


A jako AGITACE

Nejvíc jsem měla spadeno na dárky. Moc se mi líbí články Kateřiny Varhaník Wildové V Pravém domácím časopisu, kde mimo jiné vysvětluje, že každá koruna, kterou utratíme, je vlastně náš hlas. A že každým svým nákupem spoluutváříme svět kolem sebe. Proto jsem se rozhodla, že je v souvislosti s Vánocemi na čase lehce obohatit tužby svých blízkých.

Jak začaly ze stromů padat první listy, změnila jsem se na agitátora v oblasti ekodrogerie, přírodní kosmetiky a zdravé výživy. Pokud měli mí drazí na Vánoce jásat nad tuhými šampony, vlněnými ponožkami, pratelnými svačinovými kapsami a hlavně roční zásobou ekologického prostředku na mytí nádobí (kterou už jsem měla objednanou), bylo třeba, aby věděli, proč jsou lepší než to, co používali doposud.


Na srazech s bývalými spolubydlícími jsem rozdávala na vyzkoušení mýdlové ořechy, ve kterých peru už skoro všechno oblečení. Rodiče jsem lehce násilně převedla na ekologický saponát, o jednu zátěž pro jejich zdraví méně. Když jsem zaregistrovala, že naši známí už pro samé dárky nemají málem kam šlápnout, na zkoušku jsem jim přivezla přírodní olejíček na dětské zadečky, aby špunta pořád nemuseli mazat Sudocremem.

Výsledek tohoto průzkumu? Plno lidí má o ekologické alternativy zájem, jen s nimi většinou mají málo zkušeností. Ideální je proto podělit se s nimi o ty své a přidat třeba i trochu osvědčeného produktu na otestování. A také mě potěšilo, že plno lidí už má doma také „předárkováno“ a mou letošní nadílkovou strategii s pochopením schvaluje.

B jako BALENÍ

Vloni jsme si s přítelem udělali úplně bezobalové Vánoce. Byl to trochu úlet, ale rádi na to vzpomínáme. Dobíjení se do důkladně zabalených balíčků jsme totiž nahradili povídáním o tom, odkud daný dárek je a proč jsme se rozhodli právě pro něj.

Průběžně také schovávám dárkové tašky a krabičky, které se ke mně dostanou, mou vánoční potřebu to ale bohužel nepokryje. Moc se mi líbí nápad přítelkyně mého bratra, která koupila úplně obyčejný balicí papír, převázala ho přírodním provázkem a ozdobila visačkami. Uvažuju, že bych podobně mohla využít i klasické papírové sáčky na pečivo (aneb i saponát si zaslouží moment překvapení J ).

Náš tip:
Vlastní visačky, originální balicí papír či dekorace vykouzlíte s pomocí krásných vánočních razítek od Aladine.

C jako CO DŮM DAL

Zaujal mě i trend, který se v mém okolí objevuje stále častěji – obdarovávání domácími potravinami. Ať to jsou marmelády, šťávy, kompoty, kysané zelí nebo pořádně řízná slivovice. Klučinovi od kamarádů dokonce maminčina malinová šťáva zachutnala tak, že nechtěl pít nic jiného, a nezbylo, než mu ještě před dalšími Vánocemi dodat novou várku.

Já se letos chystám na nepečené raw cukroví. I když mi vloni při kuchtění prvních prototypů z datlí málem shořel mixér, na „živé“ cukroví jsem nezanevřela. Zjistila jsem totiž, jak úžasně chutná směs tahini, kokosu, kakaa a sušených švestek. No a když se mi letos „nepečení“ podaří, mám plánu excelovat v každoroční příbuzenské směně cukroví J.

Náš tip
„Živé“ a zdravé dobroty na vánoční stůl si můžete obstarat i už hotové. Vyzkoušejte třeba perníkové lněnky s fíky, kakaové kuličky s kokosem nebo koláčky s pomerančem.

D jako DEKORACE

Asi jsem opravdu staromilec, ale to, čím se naplní obchody a tržnice před Vánocemi, je pro mě z drtivé většiny dokonalým příkladem plýtvání a nevkusu k tomu. Samý plast, třpytka a žárovička. A když už se prodávají dekorace z přírodnin, je třeba je důkladně našňořit – vloni jsem potkala i větve nalakované pro větší efekt na černo. Brrr…

Podobné je to i s vánočním stromečkem. Kvůli mně opravdu nemusí jedličky a stříbrné smrčky vážit cestu až ze Skandinávie. Zase bude výprava do lesa na spadané větve, které ozdobíme dřevěnými panďuláčky od babičky.

Kdybych ale jednou vánoční výzdobě přišla na chuť, volila bych kousky, které nabízejí možnost dotvoření, nebo jsou i nějak funkční – líbí se mi třeba ozdoby na domalování nebo keramické odpařovače na éterické oleje v podobě andílků od No.


Náš tip:
Krásnou vánoční ozdobou mohou být i závěsní papíroví andělé, které roztančí každý pohyb vzduchu. Adventní hvězdy vysypávané barevným pískem poslouží jako dekorace, ale mohou se také stát základem originálního přáníčka.

Teď už jenom doufám, že se po vší té snaze někdo neurazí, až místo obligátních blbinek nafasuje ekologický saponát. A že mi návštěvy nepomluví nenačančaný byt. A že se mi to raw cukroví letos opravdu povede a že mu přijdou na chuť i příbuzní (vždyť je to jednodušší, než se s tím péci, a ještě se po něm tak nepřibírá, ne?).

A úplně nejvíc se těším, až si po tom všem nakapu do aromalampy nějaký úžasný olejíček a zachumlám se pod deku s šálkem dobrého čaje. V takové chvilce mě už snad bude hřát vědomí, že jsem letos své koruny, tedy hlasy, poslala tam, kde mají smysl; že jsem udělala něco pro blaho svých blízkých a že z těch přepečlivě zasetých semínek určitě něco vzejde.

Třeba už příští Vánoce i na mě bude pod nazdobenou větví spiklenecky mrkat nová dóza na obědy bez ftalátů, šikovná ekotaška nebo něco úplně neznámého, co moc ráda vyzkouším. Tak zelené a praktické! :-)

Náš tip:
Zklidňující vůně Vánoce od Eoné vás příjemně naladí na příchod nejkrásnějších svátků v roce. Zatímco dospěláci si mohou každý adventní den dopřát lahodný čaj ze sady od Sonnentoru, dětem zkrátí čekání na Ježíška třeba krásný adventní kalendář s knížečkami.
Autor textu: Zuzana Dostálová

Doporučujeme ještě přečíst:

Žádné komentáře:

Okomentovat